Kati Sarvela


Olemme saaneet huomata, että korona tuo mukanaan huolta, pelkoa, ahdistusta ja surua. Nykyisen pandemian voi ajatella olevan myös kollektiivisesti globaali trauma, joka osoittaa kuinka helposti haavoittuvan elämäntavan olemme maapallolle rakentaneet.


Tässä yhteydessä on hyvää kiinnittää huomio siihen, että tutkimusten mukaan traumaattiset kokemukset ovat jälkeenpäin katsottuna myös jälkitraumaattisen henkisen kasvun mahdollisuuksia. Jopa kaksi kolmasosaa ihmisistä katsoo henkilökohtaisen trauman tuoneen mukanaan elämään myös hyviä asioita. Voisiko tämä traumaattinen globaali kriisi johtaa kollektiiviseen henkiseen kasvuun ja arvojemme sekä uskomustemme perusteelliseen uudelleen määrittelyyn eli niin kutsuttuun paradigmasiirtymään. Minulle henkilökohtaisesti jälkitraumaattisen kasvun mahdollisuus tuo toivoa tässä tilanteessamme.


Nyt olisi globaalisesti ja kansakuntina hyvä pohtia yksilökeskeisen, vapaalle markkinataloudella rakentuneen, elämäntavan oikeudenmukaisuutta, ekologisuutta, kestävyyttä ja vakautta. Mikä on se hyvä, jonka voimme säilyttää? Entä mitä meidän pitäisi muuttaa, jotta rakennamme järjestelmän, jota joku mikroskooppisen pieni virus ei vie kaaokseen?


🕊🕊🕊


JÄLKITRAUMAATTINEN kasvu kriisin jälkeen voi tuoda tullessaan monia hyviäkin asioita. Näitä mahdollisia hyviä asioita ovat:


1.  Syvempi elämän ja toinen toisiemme arvostus


2.  Ympäri maailmaa lisääntynyt myötätunto omien kansalaisten ja toisten kansakuntien kärsimystä kohtaan


3. Vahvistuvat  suhteet omiin läheisiin - Tutkimus osoittaa positiivisten ihmissuhteiden ja elämäntyytyväisyyden korreloivan keskenään


4. Anteeksianto - asioiden mittasuhteet muuttuvat


5. Avoimuus uusille mahdollisuuksille elämässä


6. Innovaatioiden vauhti lisääntyy (esimerkiksi  vakaampia ja parempia terveydenhuoltojärjestelmiä kehitetään, saadaan kokemuksia siitä, kuinka epidemioita ja pandemioissa ehkäistään ja uusia hoitomenetelmiä kehitetään)


7.  Resilienssi (kimmoisuus) ja psykologinen vahvuus kehittyvät


8.   Suhde henkisyyteemme muuttuu


9.  Arvioimme elämänvalintojamme uudelleen - Tulemme tietoiseksi siitä, mikä on meille tärkeintä ja minkälaisten  arvojen ja uskomusten annamme johtaa elämäämme


🕊🕊🕊


ENTÄ, jos henkilökohtaisella tasolla ahdistaa, mitä voit tehdä, jotta tuet itseäsi toipumiseen ja avaat ovea henkiseen kasvuun kriisin hetkellä?


1. Tee lista elämäsi kokemista vaikeista tilanteista ja  elämänvaiheista. Kirjoita, mitä positiivisia vaikutuksia tapahtumilla on ollut elämääsi. Älä käytä liikaa järkeäsi vaan vapauta luovuuttasi. Tämä itsetutkiskelu voi  lisätä  haitallisten tai surullisten kokemuksiesi arvoa ja se voi auttaa sinua löytämään rauhaa itsestäsi.


2.  Hae itsellesi tukijoukkoja - Huomaa, kuinka monet ihmiset kokoontuvat tukemaan toinen toisiaan. Tukeudu ystäviin, sukulaisiin tai ammattiapuun.


3. Pysy poissa ympäri vuorokauden pyörivistä korona-uutisista ja vietä aikaa  katseluohjelmien parissa, jotka saavat sinut nauramaan tai vievät sinut levolliseen tilaan. Nauru vahvistaa tutkitusti puolustusvastetta.


4.  Vietä aikaa luonnossa, jos mahdollista.  Luonnolla on parantavia voimia.


5.  Liiku.  Se polttaa ylimääräistä kortisolia, joka vapautuu lisämunuaisista.  Kortisoli on stressihormoni, joka tuottaa ahdistuksen oireita.  Kun sitä on vapautunut kehoosi, tarvitset aikaa järjestelmän ”puhdistukseen”.  Liikunta auttaa sinua tässä prosessissa.


6.  Muistuta itsellesi, että ainoa hetki, joka meillä todella on, on tämä tässä, juuri nyt.  Menneisyys on mennyt eikä tulevaisuus ole vielä saapunut. Ota ilo irti tästä hetkestä.


7. Kirjoita muistiin kaikki ajatuksesi ja pelkosi ennen nukkumaanmenoa.  Anna itsesi kirjoittaa ihan mitä vain mieleen spontaanisti juolahtaa tänä aikana. Älä sensuroi. Voit repiä halutessasi tekstin.  Tämä auttaa sinua puhdistamaan negatiivisia ajatuksia, jotta et  menettäisi yöuniasi.


8.  Muista, että tämäkin vaihe maailmassa menee ohi.  Tunteita tulee ja menee. Tapahtumia tulee ja menee.


9.  Haasta ajatuksiasi  ja oletuksiasi.  Kaikki ajatukset, joita päähämme pälkähtävät, eivät ole paikkansapitäviä.  Kiireiset aivomme täyttyvät ideoilla ja sanoilla, ja usein emme hidasta itseämme arvioidaksemme niiden paikkansapitävyyttä.  Kun sinulla on  päätäsi kiusaa ajatus, kysy itseltäsi, onko olemassa todellisuutta paremmin vastaavaa ajatusta, jota voisit pyörittää päässäsi. Onko olemassa hedelmällisempää tapaa katsoa asioita? Yleensä on.


10. Hae tarvittaessa ammattiapua. Oman tarvitsevuuden tunnistaminen on tärkeä osa omahoitoa. Terveytemme, aivomme ja hermostomme muovautuvat myös sosiaalisesti.


🕊🕊🕊


Henkilökohtaisesti eilen iloitsin youtubessa jaetuista ympäri maailmaa tehdyistä  tanssivideoista, joissa mm. opastettiin kansalaisia  niin tärkeään käsienpesurituaalin äärelle. Taide ja luovuus ovat tuhansia vuosia luoneet ihmiselle oivallusta,  iloa ja toivoa vaikeiden elämänvaiheiden keskellä. Kulttuuri, sen lukuisina muotoina, tukee toipumista. Se pistää elämänvirran liikkeelle.


Kuva muistuttaa meitä siitä, että trauma on kaksiteräinen miekka. Se voi rikkoa suhteemme läheisiin ihmisiin, sisimpäämme, omaan henkisyyteemme ja yhtälailla se voi olla avautuva portti näihin tärkeisiin yhteyksiin.


Jotta mahdollisuuksien portti avautuisi mahdollisimman monelle, tarvitsemme oikeudenmukaisuutta, toisista välittämistä, kansalaisten turvallisuuden kokemuksen vahvistamista ja hyvää, vakaata, johtamista. Siksi kaikissa instituutioissa, kouluista, sote-yksiköihin ja poliisiin, tulisi vaalia ammattilaisten ja asiakkaiden turvallisuuden kokemusta ja luottamuksen vahvistamista. Ne ovat jälkitraumaattisen kasvun maaperää ja myös traumainformoidun järjestelmän kulmakivet.



Yllä olevat luettelot ovat mukaeltu käyttäen lähteenä:


Beth Tyson https://www.acesconnection.com/blog/post-traumatic-growth-from-the-corona-virus-finding-hope


Japanilainen ”wash your hands” video


https://m.youtube.com/watch?v=M6YiUI41Ce0&feature=youtu.be

Read More

Kati Sarvela

Niin kuin yksittäinen ihminen, myös ryhmä, vaikkapa työyhteisö voi olla stressaantuneessa tilassa, vireystilaikkunan ulkopuolella. Stressi voi olla ylikuormittuneisuutta

Lue lisää
Yhteinen kieli - traumatietoisuutta ihmissuhdetyöhön - videoita

Täältä löydät videoita liittyen kirjaamme Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (kustantaja Basam Books, 2020)

Lue lisää
Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen ennakkojulkkarit

Ennakkojulkkarit kirjastamme "Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen"

Lue lisää