INTERSEKTIONAALINEN FEMINISMI puhuttelee tällä hetkellä hallitusta ja oppositiota. Tämä ohjasi minut hetkeksi intersektionaalisuuden maailmaan ja kuinka se liittyy traumainformoituun liikkeeseen ja erityisesti terveydenhuoltoon.
Intersektionaalisuudella tarkoitetaan sitä, että erilaiset yhteiskuntaan ja yksilöön liittyvät tekijät ja luokittelut risteävät sekä vaikuttavat toinen toisiinsa samanaikaisesti. Esimerkiksi iän ja sukupuolen hyvinvointivaikutukset ovat samanaikaisia, eikä niiden yhteisvaikutusta voida tietää sen perustella, miten ne vaikuttavat hyvinvointiin erikseen.
Intersektionaalisuus on hyödyllinen käsite, kun pyritään siirtymään aidosti potilaskeskeiseen hoitamiseen, jossa ymmärretään asioita systeemisesti, trauma-, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisesti, sekä huomioidaan myös muut terveyden ja hyvinvoinnin sosiaaliset muut erilaiset määrittelijät. Intersektionaalinen analyysi tekee näkyväksi rakenteellista väkivaltaa, olkoon sitten kysymyksessä vaikkapa osaton nuori mies, maahanmuuttaja, transsukupuolinen ihminen tai seksualisesti hyväksi käytetty lapsi. Intersektionaalisuus tekee näkyväksi rakenteellista syrjintää.
Miksi tarvitsemme intersektionaalista analyysiä traumainformoidussa terveydenhoitojärjestelmässä? Carolyn Shimmin ottaa esille viisi tähän liittyvää teemaa, joita seuraavassa reflektoin.
1. Se, että sisällytämme ihmisen kohtaamiseen erilaisia näkökulmia ja ääniä on kansanterveysteko ja edistää potilaiden sitoutumista hoitoihin. Terveydenhoidon ammattilaisen työssä tämä merkitse entistä todellisempaa potilaskeskeisyyttä ja monialaista, esteetöntä, luovaa yhteistyötä.
2. Se, miten tällä hetkellä käsitteellistätään sitoutumista hoitoihin, vaientaa tiettyjen ihmisryhmien ääniä. Nykyisessä terveydenhoitojärjestelmässä jätetään tyypillisesti edelleen vähälle huomiolle se asia, että taloudelliset, poliittiset, kulttuuriset tekijät sekä henkilökohtaiset merkitykset ja kokemukset risteävät monin tavoin, vaikuttaen terveyteen ja hyvinvointiin. Sen sijaan ihminen on paloiteltu tutkimus- ja hoitojärjestelmässä siten, että se ei vastaa inhimillisen elämän kokonaisuutta, sen moninaisia määrittelijöitä.
3. Usein hoitojärjestlemässä suljetaan pois juuri heidän äänet, jotka kantavat suurimpia terveysriskejä ja sairastavat eniten. Tämä saattaa vain lisätä heidän terveyskulujansa, kärsimystään ja ulkopuolisuuden tunnetta.
4. Intersektionaalisen analyysin tarkoitus on juuri sisällyttää terveydenhoitoon myös äänet, joita vähiten tällä hetkellä kuunnellaan. Tällä on keskeinen rooli siinä, että heidät saadaan kokemaan hoitojärjestelmä omaksi, sitoutumaan ennaltaehkäiseviin käytäntöihin ja mahdollisiin hoitoihin sekä terveydenhoitokuluja saataisiin samalla pienennettyä. Kysymys on siis siitä, että siirrymme aidosti järjestelmälähtöisestä hoitamisesta potilaskeskeiseen hoitamiseen. Potilaan keho on eletty ainutkertainen keho omine risteävine merkityksineen, ja sitä on hoitavan henkilökunnan hoitosuhteessa kyettävä herkästi refleksoimaan. Hoidettavana terveydenhuollossa ei ole vain biologinen keho, vaan eletty, kokemuksia ja niiden merkityksiä, ilmentävä keho.
5. Viimeisinä, ja traumainformoidun näkökulman kannalta keskeisenä tekijänä, jonka me terveydenhoidon ammattilaiset edelleen varsin usein sivuutamme on se, kuinka potilaan kokemuksellinen todellisuus linkittyy, erityisesti runsaasti sairastavien ihmisryhmien kohdalla, traumaattiseen stressiin. Sote-ammattilaisten on kyettävä monialaiseen yhteistyöhön, jossa tiedostetaan, miten laaja-alaisesti levinnyttä traumaattinen stressi on (esimerkiksi ylisukupolvinen trauma ja lapsuuden haitalliset kokemukset) ja miten paljon ne aiheuttavat henkilölle kärsimystä (sairastavuus, mielenterveysongelmat, väkivalta, sosiaaliset ongelmat) ja yhteiskunnallisia kuluja. Lisäksi on tiedostettava se, että ilman intersektionaalisuuden ymmärrystä ja traumatietoisuutta järjestelmä itsessään voi olla traumatisoiva.
PS. Liitän tähän vielä videomme kirjamme ennakkojulkaisutilaisuudesta. Se käsittelee traumainformoitua järjestelmää (Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen, toim. Elisa Auvinen ja Kati Sarvela, Basam Books) Kirjaa voi tilata seuraavasta osoitteesta:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf2Op3sc_AnX9FPr_U7UTJZzInHFRkdVthVHAKLKQt3Epeedw/viewform?usp=sf_link
Lähde:
https://medium.com/…/5-reasons-why-we-need-trauma-informed-…
Traumainformoitu, ACE-tietoinen kulttuuri, on ihmisluonnonsuojelua.
Erilasia menetelmiä voidaan yhdistää sukupuolisensitiivisesti, hengellisesti ja kulttuurisesti sensitiivisesti, hybridisti, ottaen huomioon kunkin ryhmän oma perinne ja erityistarpeet.
Monimuotoiset mielenterveysongelmamme tarvitsevat monimuotoisia, moniammatillisia, viisaita, kokonaisvaltaisia ratkaisuja.
Kymmenen faktaa lapsuuden haitallisista kokemuksista ja resilienssistä.
Aikamme on tehnyt yhä näkyvämmäksi trauman ja väkivallan välisen liiton, ja tarvitsemme rauhanomaista kansalaisaktivismia, jottemme anna lisää sijaa yhteiskuntaamme väkivaltaistumiselle.
Järjestelmä, jossa unohdetaan haavoitettujen ihmisryhmien erityistarpeet, on paitsi kallis myös epäinhimillinen. Tehokkaat sote-palvelut luodaan kuuntelemalla juuri heitä erityisen herkällä korvalla.
Traumainformoidussa liikkeessä ihmiset koulutetaan tiedollisesti ja kokemuksellisesti uuteen ymmärrykseen traumoista. Työskentely niiden parissa on varsin erilaista nykyään kuin vaikkapa perinteisessä viime vuosisadan psykoanalyyttisessä työskentelyssä.
Muistutan, että traumainformoitu organisaatio ei ole itse päämäärä, vaan se on kollektiivinen askel kohden syvällistä toipumiskulttuuria, jossa osaamme käydä voimavaralähtöisesti ja parantavasti keskusteluja myös epämukavista ja kipeistä teemoista.
Täältä löydät videoita liittyen kirjaamme Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (kustantaja Basam Books, 2020)
YHTEENVETONA sekä virusinfektiot että väkivalta ovat tarttuvia sairauksia, jotka voivat muuttua pandemiaksi. Ne molemmat voivat johtaa kuolemaan, fyysiseen sairastavuuteen, traumatisoitumiseen ja ihmisten eristäytymiseen. Covid-19 vastaan rokotus on erilainen kuin väkivaltaa vastaan rokottaminen.
Kuinka intersektionaalisuus liittyy traumainformoituun liikkeeseen ja erityisesti terveydenhuoltoon?
Ennakkojulkkarit kirjastamme "Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen"
Komplisoitunut trauma saa alkunsa pitkäkestoisessa stressissä, joka on niin vaikeaa, että stressin automaattinen sääntely kehossa lopulta muuttuu mahdottomaksi. Erityisen haavoittuvia komplisoituneelle traumaperäiselle stressille ovat he, jotka ovat kokeneet stressiä varhaislapsuudessa hermoston ollessa vielä muodostumassa.
Trauma varastaa liian usein mielikuvituksemme ja elämämme muuttuu liian vakavaksi. Tärkeä osa toipumista on luovuuden ja mielikuvituksen kapasiteetin palauttamista. Niiden avulla voimme löytää itsemme meitä dominoivien narratiivien takaa.
Meidän on täytettävä tieteen ja ihmisoikeusaktivismin välillä oleva kuilu sekä tarjottava traumatietämyksemme paitsi ruohonjuuritasolle myös johtamiseen ja rakenteisiin.
Olemme saaneet huomata, että korona tuo mukanaan huolta, pelkoa, ahdistusta ja surua. Nykyisen pandemian voi ajatella olevan myös kollektiivisesti globaali trauma, joka osoittaa kuinka helposti haavoittuvan elämäntavan olemme maapallolle rakentaneet.
Meille ammatilaisillekin alkaa yhä enemmän valjeta monialaisessa tieteellisessä yhteistyössä se, että tämä sydänyhteys ei ole mitään “hörhöä sanahelinää”, vaan se näyttää olevan puhdasta interpersonaalista neurobiologiaa
Trauma ja kipu näyttävät kietoutuvan erottamattomasti toinen toisiinsa. Krooninen kipu voi olla traumaperäistä ja siitä itsessään kärsiminen voi olla henkilölle traumatisoivaa.
Myötätuntoon rakentuvan sosiaalisen epigeneettisen muuntelun voi lukea ihmisluonnosuojelun piiriin kuuluvaksi.
Kevään 2020 aikana monialaisena yhteistyönä
Traumainformoidussa systeemissä (TIS) on kolme tasoa: systeemi, hoiva ja varsinaiset traumainterventiot.
VIDEO Toukokuun 2019 alkupuolella kokoonnuimme Maunula-talolle keskustelemaan traumainformoidusta kohtaamisesta. Juontajana toimi Hanna Kortejärvi, ja keskustelijoina Maria Lindroos, Johanna Linner Matikka ja Kati Sarvela.
Meillä on ruohonjuuritasolla loistavia osaajia, jotka osaavat työnsä. Ehkä olisi aika kuunnella asiakkaiden lisäksi myös heitä. Tarvitsemme säätelyjärjestelmää, mutta sen täytyy olla inhimillisen elämän orgaanista olemusta kunnioittava.
Sosiaalityö on panostus kansalaisten yhteisölliselle hyvinvoinnille. Sosiaalityö on investointia tulevaisuuteen. Se on kustannustehokkuutta, joka näkyy myös soTE-säästöinä. Se on ihmisen tukemista ja auttamista henkilökohtaiseen kukoistukseen.
Keskinäisen luottamuksen ja varauksettoman hyväksynnän, väkivallattoman henkisen yhteisön, ylläpitämiseen tarvitaan tietoa traumoista ja niiden seurauksista mutta myös toivon esillä pitämistä. Yhteisö, joka on samanaikaisesti turvallinen ja ennakoitava, avoin, virtaava ja notkea, syvällinen ja leikkisä, prosessinomainen eli sanalla sanoen Elävä.
On olemassa yhä enemmän näyttöä siitä, että lapsuuden hankalat kokemukset ja muut "traumat", tunnehaavamme, vaikuttavat merkittävästi oppimiseemme ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme. Sitä mukaan kun tätä tieteellistä näyttöä on alkanut kasaantua lisää, on traumainformoituja käytäntöjä alettu integroimaan kansainväilsesti yhä kasvavassa määrin, paitsi kouluihin ja varhaiskasvatukseen, myös sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Traumainformoitu kohtaaminen tarjoaa työkaluja hoitokultuurin inhimillistämiseen. Erikoislääkäri ja psykoterapeutti Anne Pelkonen keskustelee Pekka Piirron kanssa traumainformoidusta hoidosta.
Euroopassa Skotlanti ja Wales ovat traumainformoidun järjestelmän luomiessa edelläkävijämaita. Myös Islannissa ollaan paneuduttu tehokkaasit lapsuuden eriarvoistumiseen ja heidän kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin. Jospa me Suomessakin vähitellen löydämme tahtotilan pureutua sairauksia ja mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevään traumainformoituun kohtaamiseen.
Kun fyysiseen turvallisuuden muotoon suunnataan liiallinen huomio, terapeuttisesta tai koulutustilasta muodostuu pikemminkin vankila kuin oppimista edistävä ja parantava tila. Pahimmassa tapauksessa yliturvallisesta fyysisestä tilasta syntyykin lukemattomin säännöin ja määräyksin ihmistä kaltoin kohteleva ympäristö. On tärkeää muistaa, että fyysisesti turvallista tilaa ei koskaan synny, mikäli rinnalla ei samanaikaisesti ole sosiaalista, psykologista ja moraalista turvaa.
Aikuinen voi myötätuntoisella toiminnallaan luoda vähitellen olosuhteet lapsen ja nuoren ihmisen henkiselle kasvulle. Ilman aikuisten rakkaudellista tukea, emme kasva hyvää elämää rakentavina, itseohjautuvina, oman elämämme käsikirjoittajina.
Keskeistä traumainformoidulle järjestelmälle on, että sitä ohjataan terveillä rakenteilla ja demokraattisilla johtamistyyleillä. Aivan kuten traumasta toipuvien yksilöiden, myös organisaatioiden, turvallisuuden kokemusta on niillä vahvistettava. Sandra Bloom kiinnittää huomionsa siihen, että joskus valitettavasti jopa tieteen nimissä, on luotu esteitä, jotka vaikeuttavat organisaation muuttumasta terveeksi itseorganisoituvaksi systeemiksi, kokonaisvaltaisesti parantaviksi turvapaikoiksi.
Eniten minua koskettivat Inhimillisyyden vallankumous -kirjan näkökulman kiteyttävät seitsemän teesiä. Nuo teesit perustuvat kirjan kirjoittajien kokemuksiin, eri tieteen alojen tutkimuksiin sekä keskusteluihin kansalaisten ja sote-alan ammattilaisten kanssa.
Traumainformoitu hoito on monelle hankala sanapari ymmärtää, ja se saattaa luoda helposti väärinkäsityksiä. Minusta tätä käsitettä on kuitenkin hyvä oppia käyttämään, koska se on kansainvälisesti käytetty termi.
Video Basam booksin järjestämästä tInhimillisyyden vallankumous -kirjan julkistamistilaisuudesta Tiedekulmassa lokakuussa 2018. Kirjan kirjoittajat keskustelevat mm. Inhimillisyyden vallakumous -kirjan seitsemästä teesistä.
Suunhoidon ammattilaiset hyöytyvät monin tavoin traumainformoiduista hoitokäytännöistä. Traumainformoidusta näkökulmasta katsottuna hammaslääkärit ovat pääkallopaikalla, koska he näkevät joka päivä työssään tunnehaavojen jälkiä terveydessä ja mielenterveydessä.
Niin kuin yksittäinen ihminen, myös ryhmä, vaikkapa työyhteisö voi olla stressaantuneessa tilassa, vireystilaikkunan ulkopuolella. Stressi voi olla ylikuormittuneisuutta tai historian aikana kasaantunutta traumaattista stressiä.
Tammikuun 2018 tapahtuman fiiliksiä.
Kokemuksiin suhtaudutaan terveydenhuollossa kaksijakoisesti. Potilaiden kokemukset ovat välttämättömiä sairauksien diagnoosissa ja hoidossa. Ihminen itse kertoo, mikä paikka on kipeä, miten parantuminen etenee ja miten hän yleensäkin voi. Tämän lisäksi usein tehdään erilaisia laboratoriokokeita ja tutkimuksia.
Suurin ero hypnoosilla ja mindfulnessilla on, että niiden historialliset juuret ovat erilaiset. Ennustan, että tulevaisuudessa tietoisuustaidoissa hyödynnetään enemmän myös hypnoosista opittuja ilmiöitä. Nämä perinteet täydentävät toinen toisiaan siinä missä taiteellisetkin flowtilat (muuntuneet tajunnan tilat). Tiloja on kuitenkin osattava käyttää parantavasti, oikealla eettisellä, “integroivalla” eli tilojen vuorovaikutusta parantavalla, yhdistävällä asenteella.
Diabeteshoitaja, Heikki, auttaa ja tukee diabetesta sairastavaa Saria tiedostamaan ja iloitsemaan arjessa tapahtuneista pienistä edistymisen askelista. Sari kertoo, että naapuruston kimppakävelyrinki on kokoontunut jo 7 kertaa 3 viikon aikana. Hän on havainnut, että lisääntyneen liikkumisen myötä ruokavaliossa on tapahtunut spontaaneja muutoksia parempaan suuntaan. Makeaa ja rasvaista ei tee mieli syödä entiseen malliin. Hän hämmästelee, että keho tietää mikä on haitallista.
Karita Palomäki pohtii, millainen on parantava kohtaaminen. Ihmisen hoitaminen ei ole vain konemaista biologista ajattelua, vaan voimme aktivoida potilaan omia parantavia voimia, kun osaamme kohdata potilaitamme arvostavasti, kokonaisina ihmisinä. Onneksi näitäkin taitoja voi opettaa kokemuksellisin mentelmin.
Terveydenhoitojärjestelmämme on tällä hetkellä kriisissä. Tämä ei ole pelkästään poliittisten päättäjien ongelma. Se on ruohonjuuritasolla toimivan kenttäväen stressitekijä ja tulevaisuuden haaste.
Pauliina Aarva ja Kati Sarvela keskustelevat, kuinka ovat löytäneet itselleen takaisin jo kadonneen toivon ja ilon työhönsä.